Äntligen Semester! 2008

Vi packade en hel dag. Tänk vad mycket man behöver, eller tror sig behöva, när man ska vara borta i fem veckor. Bensindunken till jollen blev kvar i Snäckmor. Men goda båtgrannar tog den med ut till Fläskvik, så vi behövde inte vända om.

Det är dagen före midsommarafton. Vi har beslutat oss för att segla till Synskär. Gör följe med Brinks en stund. Klart att det blir tävling:) Men så byter de riktning och då kan vi inte tävla längre. Vi har hyfsad vind men sjön är grov. Vi beslutar oss för att gå närmare kusten och får då mer motvind. Kör motor och har seglen uppe för att få lugnare gång. Vi anlände till Synskär och det är många båtar vid bryggan. Midsommarfirandet är i full gång och ingen verkar intresserad av att göra plats. Vi gör en snabb överläggning - Orkar vi en timme till? Svaret blir ja, så vi går vidare till Trödjefjärden. La ankare vid Kryssarklubbsbojen. 9 motorbåtar på stranden. Dunka Dunka Musik i timmar. Men sen så kastar två motorbåtar loss. Det sprider sig ett lugn över fjärden. Solen är fortfarande uppe och vi sitter kvar i sittbrunnen.

Vi ställer klockan och stiger upp tidigt. Vi jobbar mot klockan. Planen är att snabbt ta oss ner till Söderköping på några dagar. Vi seglar från Trödjefjärden. Vi har fin vind. Halvvind. Max vind 13,5 m/s och vi seglade som mest 8,8 knop. Vi gick in till Öregrund och tankade och fortsatte en timme till. Ankrade på svaj i viken på Hovön.

Motorgång i stort sett hela dagen. Ankrade på svaj i Finnhamn. Dagen därpå går vi norr om Öja och tar natthamn i Laxkroksholmarna.

Ännu en tidig morgon. Går med motor inomskärs och tog upp seglen strax söder om Oxelösund. Två rev och ett litet försegel. Vinden har ökat och vi formligen forsar fram. Når Mem och hinner med första slussen. Vi förtöjer i Söderköping.

Det har tagit oss fem dagar att segla från hemmavatten till Söderköping. Vi har seglat eller kört motor cirka 10 timmar per dag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0