Segling med Josef och Agneta

Josef i Agö StorhamnVi kämpade hela dagen med att handla och packa. Men äntligen var vi klara. I vanlig ordning hade vi rak motvind när vi gick ut ur fjärden. Eftersom min besättning , Agneta och sonen Josef, aldrig seglat förut så var det inte läge att kryssa ut, utan det blev motor tills vi kom ut på öppet hav då vi i lugn och ro kunde sätta segel.

Vi går till Fläskvik. Först generalrepetition innan tilläggning. Josef och Agneta klarade hopp på bryggan mycket bra. Vi la oss långsides. Grillar och har en jätteskön kväll.

Det blåste friskt när vi var färdiga att gå vidare nästa dag. Agneta rullade ut vårt storsegel, men jag beslutade mig snabbt för att vi tar ett par rev. Vinden hade ökat och vi gick norr om öarna för att inte få så mycket sjö. Trots detta blev delar av besättningen illa berörda av vågorna. 

Vi lägger till i kraftig motvind, säkert 8-10 sekundmeter, men vad gör man. Holländaren på vår styrbordssida gör tydliga tecken att han tycker att det går för fort. Men om jag inte gasar på så kommer vi aldrig fram! Så jag bryr mig inte om vad han gestikulerar. Senare berömde han mig för min tilläggning.

Jag vaknade tidigt, men somnade om. Agneta hade kokat kaffe när jag sen steg upp. Sittbrunnsfrukost! Ljuvligt. Vi beslutar att bli kvar på Agön på grund av mycket blåsa. Josef sover länge och sen tar vi en promenad till Agö hamn. Köper godis och går tillbaka till båten. Fläsk och pannkaka på muurika. Sen tar vi jollen och kör oss bort till Ormsand, badar i det ljuvligt varma vattnet och bara njuter och har kul. Vi avslutar dagen med att bada från båten. Vattnet är ljuvligt.

Därefter var det dax att bege sig hemöver. "Jag hade då aldrig trott att jag skulle behöva klaga över värmen", sa Agneta när vi seglade hemöver. Soltak uppe för att skydda oss mot den värsta hettan. Vi tog en boj i hamnen i Snäckmor och badade en lång stund. Termometern visade nästan 27 grader trots att den mäter cirka en halv meter under vattenytan. Det var riktigt ljummet i vattnet.


Efter badet så gav sig Agneta och Josef iväg hemöver. De har lång väg framför sig till Luleå.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0