Nakenbad på Gävlebukten och pappa Svan anfaller

Vi gick med motor från Ängskär. Det är bikini-väder, dvs mycket varmt. Norr om Björn stannar vi motorn och badar - näck - mitt i havet. Inte land så långt ögat når. Ja, tittar vi noga så ser vi Björn. Men inga båtar i sikte och ett kav lugnt hav. Ljumt! Man måste bara bada. Vi badar i omgångar, en på båten hela tiden. Vi vill ju inte se Eos segla iväg på riggen och vi ligga kvar mitt på Gävlebukten! Vi går till Kusö Kalv östra. Där har vi inte varit förut. Jättefin naturhamn. Vi tog en promenad med katterna.

Vi går till viken norr om Svartsundsrännan. Ankrar och tar jollen till land. Grill och katter är med. Det är varmt och soligt. Sören ställer upp grillen, tänder och sitter och väntar. Jag och katterna kollar läget på stranden. Plötsligt kommer familjen Svan. Mamma Svan, de fyra barnen Svan och pappa Svan. Barnen simmade förbi och tjattrade. Mamma Svan tjatade på sin bångstyriga maken att han skulle komma med och låta oss vara. Men pappa Svan, han klev upp på stranden, bredde ut vingarna och hotade Sören. Han, pappa Svan alltså, flaxade med vingarna och gjorde sig jättestor, när han gick emot Sören. Jag och Göran (liten katt) drog upp på land. Findus (stor katt) gömde sig bäst han kunde i jollen. Sällan har vi sett så platt katt.  Sören använde grilltången till försvar. Han höll den mellan honom och pappa Svan och "klippte" med tången. Pappa Svan backade. Det var säkert grilltångens hotfullhet som gjorde skillnad. Men innan han gav sig iväg så gjorde han ett omtag. Pappa Svan rusade upp på stranden och skrämde nästan livet ur mig, Göran och Sören, innan han gav sig iväg.

Vi grillade färdigt och skyndade oss ut till båten och tryggheten.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0