Badat fötterna - sen hela oss

Inte är det varmt i vattnet, men fötterna har jag i alla fall doppat. Bikini-väder men alltså kallt i vattnet. Det är bara början av juni. Ännu är det mycket kvar av sommaren. Vi seglade till Skärså. Årets första besök där. Jättegod mat och mycket trevlig hamn.

En vecka senare jobbade vi med kärrorna i hamnen. Jag la ut och gick till boj. Sören kom efter med jolle. Jag hann känna efter att det var riktigt varmt i vattnet. Vi badade - länge - länge. Sen åt vi lite innan vi gick vidare.

Vattentemperaturen var ljuvlig. Säker 23 grader. Helt otroligt så här tidigt på säsongen. Det är bara den 6:e juni ännu.

"Bavariaklubbens" årsmöte

Vi träffades i Ormsand. Brinks, Iggström/Lampinen och så vi, Stenmans, med våra Bavarior. Det var inte bokat i förväg utan slumpen avgjorde. Men då bestämde vi oss för att nu har "Bavariaklubben" årsmöte. Vi åt middag tillsammans på stranden. Avslutade kvällen i vår sittbrunn, kaffe, melon och grädde. Gott.

Det brinner på Innerstön

Ahlgren ringde och frågade om det var vi som eldade. Vi var i Fläskvik och såg och visste inget. Det brann på Innerstön, nordöstra delen. Det visade sig att det var en skogsmaskin som orsakat branden. Nära Ravelgrund.

Vi träffade på en motorbåt som synbart låg och drev på vågorna. Det visade sig vara ett gäng tonåringar och deras lärare. Det var navigationsutbildning på gång.

Hudik Big Band jubileum

Gick till Fläskvik för övernattning. Tidig morgon in till Hudiksvall. Motr. Tvättade två plädar då katterna hade kräkts. Odågor. Men vad gör man? Gick på FH och lyssnade (och såg) Hudik Big Band, Lill Lindfors, Anders Linder och Helene Tanzborn. Mycket trevligt. Det blev middag på Nojjs och därefter motor till Berghamn. Vi sitter nu i båten och njuter av kvällens sista stund. Morgondgen lovar blåsa så vi har vänt båten för att få nattro. Och bäst av allt - sol i sittbrunnen i morgon bitti. För naturligtvis är det solsken!!!

Ingen öring - men vi är glada ändå

kurt och Christina i och Mikael och Viktor la nät och fick öring. Vi la också nät men blev utan. Snopet. Sik, abborre och strömming blev vår tilldelning - samt simpor!. Dem kan man vara utan!

Vi inleder årets båttillvaro med att svaja. VI gör det många nätter denna försommar. Jag, som inte tyckt att det är kul att ligga på svaj eftersom jag känner mig osäker - är kolugn!. Att svajja med så många meter kätting är bara så bra. Jag sover som en stock och det gör man och katter med. Sen blir det ju lite bonus också - vi behöver inte jaga katter!

Sjösättning 2008

Äntligen är en lång vinter till ända. Vi täckte av och märkte upp täckställningen. Det regnar och är kallt, men vad gör man. Båten ska i sjön och det är bara att hugga i.

Jag trodde, i min enfald, att om vi köper ny båt och rustar den så mycket som vi vill, så ska vi väl inte behöva köpa något under några år. Så fel jag hade. Tänk vad mycket vi inte hade en aning om att vi behövde - för ett år sedan! Vi har spenderat en hel del på båtbutiken. Visst blir båten mer praktisk och bekväm - och båttillbehörsförsäljaren blir rikare - och vi fattigare.

Första seglingen 2008

Ensamma! Ringt Lennart och Birgitt på Vaduvill. De har inte sjösatt men är på gång. Mööööööööös. Tänk så härligt det är att segla och "bara vara". Vi la ett strömmingsnät och gjorde en tidig kväll. 5 kr strömming. Helt lagom. Stilla duggregn. stekt strömming på stranden. Katterna bara sover.